maart 16, 2021
De ene keer komt je favoriete influencer prominent op je tijdlijn, de andere keer verdwijnt ze dagenlang en zijn het louter home makeover posts van je beste vriendin. Het Instagram algoritme kent een mysterieuze werkwijze en dat is precies waar je niet op zit te wachten als je jouw doelgroep via dit sociale medium wil bereiken. Ik zou dit natuurlijk niet schrijven als er geen troost was: je kunt het algoritme leren begrijpen en daar je voordeel mee doen.
De verschillende Instagram-features kennen een verschillend algoritme, die ik in deze blog allemaal de revue laat passeren. Scroll door naar de feature die voor jou het belangrijkst is, ga direct naar de tips als je het algoritme al snapt of lees alle kopjes en word een ware algoritme-pro. Wat voor iedere feature geldt: interactie loont! Posts die veel engagement krijgen (likes, comments, reshares, bij video’s ook het aantal views), krijgen van Instagram voorrang. Overigens gonzen er ook geluiden in de Instagramwereld dat komend jaar de posts die toegevoegd worden aan favorieten een boost van het algoritme krijgen… keep in mind!
Benieuwd met welke Instagram-feature jij jouw doelgroep het beste bereikt? En welke feature het meest geschikt is voor het vertellen van jouw merkverhaal? Laten we (vrijblijvend) brainstormen; app me meteen!
De good old, klassieke post op Instagram: eentje die op je feed terecht komt en anderen in hun gewone tijdlijn terug zien. Welke feed posts er op een tijdlijn verschijnen is afhankelijk van vijf factoren:
1. Interesse
Wie je volgt, welke posts je liket, in welke foto’s je getagd wordt, onder welke posts je een comment plaatst: zie voor je dat het algoritme een soort wiskundige formule toepast op al deze ingrediënten en zo inschat welke foto je waarschijnlijk leuk vindt. Dat is de foto die hoog in je tijdlijn komt.
2. Relatie
Terwijl sommige relaties niet te definiëren of complicated zijn, doet Instagram z’n uiterste best om de relaties die je op het sociale medium onderhoudt een labeltje te geven. Aan je familie, vrienden en accounts waar je om geeft, geeft het medium namelijk voorrang in het algoritme. Dit label geven ze aan de hand van wiens content je liket, mensen met wie je DMt, mensen die je opzoekt en mensen die je in real life kent. Vanaf het moment dat je iemand volgt wordt dit gemonitord.
3. Goede timing
Nieuwe content krijgt voorrang in het algoritme, dus aan jou de taak om te ontdekken wanneer het beste moment is om te posten. Zijn je volgers vooral ’s avonds online, post dan ’s avonds om de beste kans op veel likes te krijgen. Zijn jouw volgers meer ochtendgrammers, dan post je ’s ochtends.
4. Frequentie en gebruik
Hoe vaker je de app opent, hoe meer chronologisch je feed is. Ben je langer offline, dan zal Instagram bepalen wat interessant voor je is aan de hand van het algoritme en ‘mis’ je de rest.
5. Volgend
Hoe meer mensen je volgt, hoe kleiner de kans dat je alle content die geplaatst wordt te zien krijgt omdat Instagram moet kiezen wat je voorgeschoteld krijgt. En wat jouw volgers betreft: zijn er veel inactief of ‘ghost’-volger, dan heeft dat invloed op hoe Instagram het engagement op jouw account ziet (lager). Het kan lonen om deze accounts te verwijderen.
Naast interactie, geeft Instagram Stories ook de meest recente content voorrang. Met deze wetenschap is het dus verstandig om regelmatig stories te plaatsen: hoe vaker een story bekeken is, hoe meer prioriteit je volgende story krijgt.
Frequent posten en toch creatief en relevant blijven? Niet per se makkelijk. Maak het jezelf wél makkelijk en kijk er samen met een marketeer naar, bijvoorbeeld door samen een contentplanning te maken.
De explore-pagina op Instagram werkt redelijk gelijk aan het algoritme voor feed posts, behalve dat je ook content ziet van accounts die je niet volgt maar mogelijk interessant vindt. Exploren wordt steeds persoonlijker, want je kunt sinds kort ook zoeken op woorden in captions, in plaats van alleen op hashtags of accounts. Zo kun je nog beter relevante content vinden op Instagram én als merk dus ook sneller gevonden worden door de juiste content te plaatsen in combinatie met de juiste (niche)woorden in je caption en goede (niche)hashtags.
Naast je gewone tijdlijn vind je in de verschillende tabbladen én op je explorepagina video’s en reels die je mogelijk interessant vindt. Om beter gevonden te worden met deze features, kun je zorgen dat je een video of reel op meerdere manieren deelt (dus ook bij je feeds posts en in je stories). Daarmee ‘stuur’ je een positief signaal aan het algoritme.
Moet je nog starten met Reels? Lees hier hoe én waarom.
Zo, nu ben je op de hoogte van de werking van het algoritme! In de volgende blog deel ik tips hoe je deze nieuwe kennis kunt gebruiken voor jouw insta. In the meantime ben ik heel benieuwd of je de regels van het algoritme nu doorziet? Slide in m’n DM’s om dit met me te delen (en help mij meteen om het algoritme te verslaan 😉) of mail/bel/app als je verder wilt praten. See you next time!