De 4 belangrijkste social media features om jouw business te boosten in 2021

december 8, 2020

Hoor je ‘nieuwe social media features’, dan hoor je mij m’n laptop openklappen en volledig in het nieuws duiken. Als het gaat om nieuwe manieren om mijn eigen bedrijf en die van mijn klanten te boosten, kun je wel zeggen dat ik er als de kippen bij ben. Nu iedereen tijdens de semi-lockdown nog meer online is en er dus ook veel meer concurrentie online te vinden is, moet je toch zorgen dat je jouw bedrijfskoppie boven het maaiveld blijft uitsteken. Dat kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van de nieuwste social media features en aangezien ik niet de beroerdste ben, deel ik gelijk welke must use-features ik voor 2021 op heb gedoken.

Moet je nog beginnen met het verbeteren van jouw online presence? App me, mail me, of kies voor lekker oldschool bellen en laten we samen kijken hoe we jouw merk nóg sterker kunnen maken.

Belangrijke social media trends voor jouw bedrijf

Er wachten een aantal spiksplinternieuwe features op ons in 2021, maar er zijn vooral ook belangrijke trends binnen social media marketing die jou verder kunnen helpen volgend jaar:

  1. Geïntegreerde Facebook-Instagram chatfunctie
    Met welke klant chat je via Facebook Messenger en welke klant slide in je Instagram DM’s? Volgend jaar is jouw antwoord: op één en dezelfde plek. Dat scheelt je niet alleen tijd die je weer in andere aspecten van je online marketing strategie kan stoppen, maar het wordt vooral ook Heel. Erg. Leuk. Tien nieuwe features, waaronder selfie stickers en de mogelijkheid om samen naar trending video’s te kijken: mijn creatieve brein ziet meteen mogelijkheden om de webcare van zoveel bedrijven makkelijker, leuker én meer 2021-proof te maken. Vooral als je bedenkt dat conversational marketing dé trend van 2021 is die de sales zal doen oplopen. Door échte gesprekken te voeren met jouw doelgroep, waar deze chatfunctie je bij kan helpen, ben jij straks de koning van klantcontact – en boost je meteen je sales.
  2. Facebook Messenger Rooms
    Live gaan op zowel Facebook als Instagram blijft populair in 2021 en helpt jouw bedrijf zeker om een sterke online presence te creëren: je volgers zullen na het kijken van een live nóg trouwere volgers worden – en waarschijnlijk ook sneller een (terugkerende) klant. Deze trend kun je uitbreiden via Facebook Messenger Rooms, waar je basically een Zoom/Teams/Google Meets-meeting houdt, maar dan mét Facebook-voordelen zoals het kunnen delen van het evenement in groepen en je volgers oproepen om vrienden uit te nodigen voor het event. Als je hier een creatief concept bij bedenkt heb je gegarandeerd een middel dat de engagement van jouw doelgroep vergroot.
  3. Canva Content Schedular
    Hoe sommige bedrijven online werken zonder Canva: ik snap het niet. Dus toen ik las dat mijn favoriete editing/template/creation-medium nu óók een content schedular heeft, kon ik je die tip natuurlijk niet onthouden. Een super fijne manier om je te wagen aan een goede social contentplanning (wat je sowieso alleen maar voordelen oplevert, maar daarover een andere keer meer). Let wel: je hebt een Pro-account nodig. Kom je er met Canva niet uit? Misschien kan ik je dan verder helpen.
  4. Snapchat Spotlight
    Met het nog altijd groeiende succes van TikTok (óók voor social media marketing) lanceerde Instagram onlangs de Reels. Snapchat kan natuurlijk niet achterblijven en daarom bestaat er nu Snapchat Spotlight waarop je TikTok-achtige video’s kunt plaatsen. Het uitproberen waard als jouw doelgroep zich op Snapchat bevindt!

Tip van je online marketing-Flip: wanneer je deze nieuwe social media features uittest, stel vooraf doelen en analyseer na afloop je resultaten. Tevreden? Dan is deze feature misschien iets om in je online marketingstrategie op te nemen.

Before you go: nog 2 tips en een grote trend die jouw online aanwezigheid kunnen versterken

Nu ik ook jou al redelijk uitgebreid ondergedompeld heb in de nabije toekomst van social media features, kan ik het niet laten om je nog twee nieuwsfeitjes mee te geven. Gewoon, omdat ik het tegenkwam en het jou misschien wel helpt om je online aanwezigheid te versterken: je kunt nu vier uur lang live gaan op Instagram, in plaats van één uur (start unboxing, live-organizing, multiple-course cooking – you name it!) en Instagram biedt nu de mogelijkheid tot adverteren vóór lange video’s op IGTV.

Tip van je online marketing-Flip: Last but not least raad ik je aan om de steeds verder groeiende e-commerce-trend in de gaten te houden. Instagram breidt hun verkoop-features steeds verder uit en het zal me niks verbazen als one-click-sales komend jaar mogelijk worden en je direct sales kunnen groeien op dit sociale medium – en ook droom ik van een digitaal pashokje in de app, dat kan niet lang meer duren toch…

Ik daag je uit om zelf ook een duik te nemen in de wereld van social media, misschien nog wel dieper te gaan naar aanleiding van deze blog en wie weet komen we elkaar al duikend en zoekend wel eens tegen.
Waar je me sowieso tegen komt, is op Instagram. Volg me en blijf up to date van het meest relevante online marketingnieuws. Nice to meet you!