Tijdlijnen vol gourmet-tafels, schattige kinders in matching outfits en moi voor m’n glitterende kerstboom: het kan best een uitdaging worden om tijdens de feestdagen op te vallen op social media. Nog maar 8 dagen tot de social mediasferen veranderen in de jingle bell rocks, terwijl de feestdagen zo’n mooie kans zijn om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen. Daarom heb ik 4 easy peasy tips waarmee jouw social media-posts gaan opvallen tussen de kersttruien en uitgepakte cadeautjes deze feestdagen.
- Bied een experience
Met de hoeveelheden prikkels die we online te verwerken krijgen, is er steeds meer behoefte aan een ervaring bij content. Dat kan zijn door een persoonlijk verhaal dat ons raakt, maar ook een fysieke ervaring waar een originele Instagram-post toe oproept. Denk: de no buy challenge van duurzame kleding-influencer Sara Dubbeldam of – wat kleinschaliger – het delen van reviews van klanten. Je kunt natuurlijk ook een actie verzinnen: doneer bijvoorbeeld voor elke like een euro aan een goed doel of bied een template (passend bij jouw core business) aan voor een mooie kerstkaart naar een eenzame oudere: als het maar past bij wat je wilt uitstralen. Dan win je meteen de Millennial voor je, die graag food for thought krijgt én wil zien dat bedrijven maatschappelijk relevant zijn (note to you: goed om deze trend mee te nemen in je social media strategie). Wees creatief, denk outside the box én outside your comfortzone.
- Open een Facebookshop
Nu we deze feestdagen in lockdown beleven is er meer dan ooit behoefte aan een goede manier om thuis te winkelen. Hello Facebook Shops! Iedereen kan nu makkelijk een online shop openen op Facebook: ideaal als je een fysiek product verkoopt, maar met een beetje creativiteit en verbeeldingsvermogen kan iedereen iets passends bedenken om op Facebook aan te bieden. Extra Upstream Online punten voor jou als je er écht een feestje voor thuis van weet te maken, bijvoorbeeld door gebruik te maken van Augmented Reality-functies.
- Waardeer anderen
Er is weinig sympathieker dan onbaatzuchtig anderen een pluim te geven. Ironisch genoeg levert dat vaak positieve resultaten voor jezelf op. Doe hier je voordeel mee en zet anderen (dare you: je concullega’s?) online in het zonnetje. Ook leuk: laat de socials zien waarin je getagd bent. Zo waardeer je de mensen die de moeite nemen om over jou te posten en zien je volgers positieve feedback, maar er zijn natuurlijk veel meer content ideeën om op social media je waardering te uiten.
- Wees persoonlijk en gebruik emotie
Wist je dat informatie die gekoppeld is aan een emotie beter blijft hangen? De feestdagen zijn bij uitstek het moment om hier een beroep op te doen want: lichtjes, saamhorigheid, het jaar dat weer voorbij is gevlogen… De setting is er in ieder geval al (I’m not cyring, you’re crying!). Daarnaast: hoe meer iemand zich verbonden met je voelt, hoe groter de kans dat hij jou verkiest boven je concurrent. De drie emoties waar je je op kunt richten zijn humor, ontroering en bewondering. Plaats bijvoorbeeld een sfeervolle foto en gebruik de tekst onder je Instagram-post om een mooi verhaal te vertellen.
Ik ben heel benieuwd wat jij deze feestdagen post en of all they want for Christmas is you na het zien van jouw zorgvuldig samengestelde holiday content. Fijne feestdagen alvast!
Wil je nog meer tips om jouw social media altijd on top of your game te houden? Volg me op Instagram, leer en groei.