Let me guide you: alles wat je moet weten om aan de slag te gaan met Instagram Guides

augustus 3, 2022

Met alle vernieuwingen die Instagram in 2020 heeft doorgevoerd, Live, Shops, Reels, zou het zomaar kunnen dat Instagram Guides net even aan je aandacht ontsnapt zijn. Guide-wattes? Instagram Guides dus. De mogelijkheid om op een apart tabblad van je profiel guides, oftwel gidsen, te plaatsen die kortgezegd een mini-blog zijn, bestaand uit gebundelde posts, producten of plaatsen. Upstream Online has got your back, lees deze blog en je bent weer helemaal up to date over deze Instagram feature en ik durf te wedden dat je geïnspireerd bent om meteen een gids te maken.

Psst… wist je ook dat ik een super slick tool heb ontwikkeld waarmee jij in een handomdraai een Instagram-feed creëert waar ze naar blijven kijken? Gebruik ‘m gratis via mijn website!

Wat zijn Instagram Guides?

Een bundeling van meerdere posts, producten of plaatsen (dit zijn tevens de drie categorieën waarmee je guides kunt maken) die in een gids onder elkaar verschijnen in blog-stijl waar je zelf tekst aan kunt toevoegen. Een soort mini-blog waar je interessante, relevante en belangrijke informatie samen kunt voegen. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn om je volgers makkelijk iets terug te laten vinden, maar ook om met easygoing content een heel nieuwe dimensie aan je Instagram-account te geven – en daarmee volgers en potentiële klanten aan je te binden. Ben je meer van de show, don’t tell? Bekijk hier en hier mooie gidsen voor een goede impressie van wat Instagrams nieuwste feature te bieden heeft.

Waarom is deze feature interessant?

De voordelen zijn simpel: door de juiste content in Instagram Guides te gieten zet je jezelf nog beter als expert neer. Je versterkt het imago van je merk, maar ook het vertrouwen dat volgers in je hebben. Met interessante gidsen kun je zomaar een belangrijke bron van informatie voor jouw volgers worden en daardoor zullen zij ook sneller klant worden. Daarnaast is er meer kans dat potentiële volgers je vinden via de Explore-page, waar gidsen ook op te zien zijn en Instagram kennende wordt het gebruik van nieuwe features ‘beloond’ met goede exposure. Ook in het kader van vindbaarheid: door de juiste hashtags om jouw doelgroep te bereiken toe te voegen aan je guides kom je nog beter onder de aandacht van Instagramgebruikers. 

Stap voor stap: zo maak je een gids

  1. Vanaf je profielpagina (let op: dus niet vanaf de homepage) klik je op het plusje rechts bovenin je scherm. Kies guides.
  2. Kies uit een van de categorieën: plaatsen, producten of posts.
  3. Tijd om een selectie te maken voor jouw gids.
    a) bij een plaatsen-gids: selecteer plaatsen waar je bent geweest, zoek de plaatsen die je wilt bundelen op in de zoekbalk, kies uit opgeslagen plaatsen of uit locaties die je gebruikt hebt in je berichten.
    b) bij een producten-gids: kies producten van je eigen accounts, van accounts die je volgt of kies uit items die op je persoonlijke Instagram wishlist staan. Let wel op: de producten moeten in Instagram Shops staan.
    c) bij een posts-gids: kies uit je eigen posts of berichten die je hebt opgeslagen.
  4. Kies een titel en schrijf een caption. Denk hier goed over na: laat het je lezer prikkelen, maar geef nog niet te veel weg.
  5. Kies een omslagfoto. Investeer in de keuze die je hiervoor maakt, het bepaalt voor een groot deel of jouw volgers de gids daadwerkelijk zullen lezen. Houd ook rekening met het formaat, de omslag wijkt namelijk af van de standaard Instagram-maat. 
  6. Voeg per onderdeel van je gids een caption toe. Zo maak je van de losse elementen een mooi geheel en vertel je het verhaal dat je voor ogen had met jouw gids.
  7. Publiceren maar! Door eerst op ‘volgende’ en vervolgens op ‘delen’ te klikken, is jouw gids zichtbaar voor de Instagramwereld. Gratis tip van je favoriete marketingflip: deel je gids ook in je Stories om de meeste mensen te bereiken.

Nice to know: als een gids af is, kun je ‘m altijd later nog aanpassen en er items uithalen of aan toevoegen.

 Let’s get creative: 7 Instagram Guides-ideeën

Als je een webshop hebt kun je natuurlijk je producten in bepaalde categorieën bundelen, ben je een reisblogger dan kun je travelguides maken, maar ik daag je vooral uit om naast deze ideeën – die denk ik heel succesvol kunnen zijn – ook outside the box te denken. Gewoon, omdat het kan! Ik zal 7 van mijn ideeën delen om je creatieve motortje op gang te krijgen.

  1. Boost het vertrouwen in jouw bedrijf door posts te bundelen waarin mensen positieve woorden over je te zeggen hebben.
  2. Ben je fotograaf, personal trainer of fervent wandelaar: maak een gids van je favoriete locaties.
  3. Gebruik Instagram Guides om op een creatieve manier veel gestelde vragen te beantwoorden.
  4. Stel een leuk stappenplan of lijstje met tips samen, passend bij jouw branche.
  5. Schrijf je wel eens blogs? Ook die laten zich heel goed vertalen naar een gids!
  6. Geef een instructie (voor een product, voor een sportsessie, voor een DIY – the sky is the limit).
  7. Speel in op de actualiteit door artikelen te bundelen over een onderwerp dat jij belangrijk vindt.

Ik hoop dat je net zo staat te popelen als ik om deze Instagram-feature verder te ontdekken.

Wil je meer weten over online marketing, de mogelijkheden van Instagram voor jouw bedrijf of zit je verlegen om goede content? Holler at ya girl!