Instagram Reels voor dummies: wat, hoe en vooral ook waarom?

januari 28, 2021

Instagram reels voor dummies

Let’s get real about reels: jongens, ik ben fan van deze Instagram feature. Ik ga erg lekker op alle creativiteit die ik los zie komen bij m’n favoriete Instagrammers, maar ik zie vooral heel veel marketingmogelijkheden en -voordelen ontstaan. Die wil ik jullie natuurlijk niet onthouden, dus lees en reel.

Reel whut?

Simpel gezegd is een Reel een video van vijftien tot dertig seconden die je maakt met verschillende ‘scenes’ – oftewel: clips – die vanzelf aan elkaar gemonteerd worden met muziek op de achtergrond. Klinkt bekend? Ja, dat is het eigenlijk ook. Reels lijken precies op TikTok-video’s. Ben je daar nou al heel bedreven mee, dan ben je eigenlijk geen dummy meer en vind je je weg wel met Instagram Reels. Skip dan vooral alvast naar het stuk waarin ik vertel waarom Reels voor jouw bedrijf interessant kunnen zijn.

Gepubliceerde Reels komen in een aparte sectie op je Instagram-profiel, vergelijkbaar met IGTV en de shopfunctie.

Tip: als je aan de slag wilt gaan met Instagram Reels, stel jezelf de volgende vragen: ben ik bereid om consistent Reels te plaatsen (niet te vaak, maar zeker ook niet te weinig), ben ik bereid om er tijd in te investeren, past het bij mijn doelgroep en wat heb ik tot nu toe van mijn Instagram-statistieken geleerd om toe te passen op mijn Reels?

Wil je je antwoorden op bovenstaande vragen met een Instagram Maniac doornemen? Holla at ya girl!

Zo maak je een Reel

Je start hetzelfde als wanneer je een Instagram Story maakt (swipe right op je Instagram homepage) en je selecteert de Reel-optie.

Stap 1: Kies audio
Dit kan vanuit een uitgebreide bibliotheek of door zelf iets te uploaden. Leuke extra: sinds kort kun je ook een audiomix en voice-over kiezen. Dit doe je via het microfoon-icoontje bovenaan je Reels scherm.

Stap 2: Kies de afspeelsnelheid
Wat past goed bij de Reel die jij wilt maken: realtime snelheid, een beetje slowmotion of juist versneld? Kiezen maar!

Stap 3: Kies de lengte van je video
Hoeveel tijd denk je nodig te hebben? It’s up to you.

Nu kun je beginnen met opnemen. Dit gaat simpelweg door te drukken op opnemen, te stoppen als je klaar bent met je clip om vervolgens weer verder te gaan met wat en waar je je volgende clip wilt filmen. Niet helemaal blij met je opname? Je kunt ‘m inkorten of zelfs verwijderen en een nieuwe opnemen. Ga hiermee door tot je klaar bent om je video te bekijken en eventueel te finetunen.

Ben je handig met andere video editing apps? Dan kun je een short-cut nemen en je al bewerkte video met één druk op de knop uploaden als een Reel!

Je kunt op dezelfde manier als bij Instagram Stories tekst, emoji of GIFs toevoegen. Ready to go? Voeg een caption toe, gebruik de juiste hashtags voor je vindbaarheid en publiceer. Wat je er vervolgens mee wilt is aan jou: in de Reels-sectie laten staan, maar ook toevoegen aan je feed of je Stories zijn opties.

Extra smooth Reel maken?

Je kunt nog meer stapjes nemen dan bovenstaande. Tussen stap 1 en 2 kun je effecten kiezen (à la Instagram Stories. Net zoals in deze functie kun je de effecten voor Reels ook opslaan om later opnieuw te gebruiken) en tussen stap 2 en 3 kun je je video uitlijnen om overgangen naadloos over te laten lopen – of om ‘ineens’ iets in beeld te laten verschijnen. 

Content ideeën voor jouw Reels
Nu je helemaal up to speed bent wat het maken van Reels betreft, is het tijd om de creativiteit te laten vloeien. Want waar kun je Reels over maken? De mogelijkheden zijn eindeloos, maar om je gedachtes over de Instagramfunctie alvast op te warmen deel ik wat leuke thema’s met je.

  1. Editorial content.
    In tegenstelling tot de Reels die je veel ziet, hoef je niet heel grappig of uitbundig te zijn om een leuke Reel te maken. Werk je bijvoorbeeld in de food-business? Deel een makkelijk recept. Andere ideeën: geef een x aantal tips die passen bij jouw bedrijf, laat zien hoe multifunctioneel je product of dienst is… Brainstormen maar!
  2. Behind the scenes.
    Hoe komt jouw product of dienst tot stand, hoe ziet een dag in jouw bedrijf eruit; mensen houden ervan om een kijkje achter de schermen te krijgen én voelen zich meer verbonden met je merk. Win-win.
  3. Authentieke content.
    Wees real met je Reels en laat de content aansluiten bij je doelgroep. Instagram Reels belooft een feature te zijn waarmee je potentiële klanten aan je bindt, juist doordat je iets échts van jezelf of je bedrijf kunt laten zien waar je kijkers zich mee kunnen identificeren. Trust me: kan alleen maar goed zijn voor je sales.

Tip: zorg ervoor dat je content niet té commercieel is. Het werkt juist beter om ‘gewoon een leuke Reel’ te maken dan wanneer je te overduidelijk iets probeert te verkopen.

Waarom Reels? Daarom Reels!

Los van dat de opties met Instagram Reels creatief en gewoon ook heel leuk zijn, zie ik ook voordelen voor je marketingstrategie. Dit zijn de belangrijkste redenen waarom Reels interessant voor je kunnen zijn.

  1. Zichtbaarheid
    Reels zijn goed voor je zichtbaarheid en je bereik op Instagram. Het algoritme van Instagram werkt zo dat bepaald ‘gedrag’ beloond wordt met zichtbaarheid. Bijvoorbeeld het gebruiken van alle features die de app aanbiedt (waaronder Reels) en het delen van content die mensen langer op de app houdt (zoals met Reels). Het is ook simpelweg een extra plek om gevonden te worden door je doelgroep, doordat Instagram Reels een eigen ‘Explore’-sectie hebben. Hierop verschijnen video’s die lijken op of aansluiten bij eerdere Reels die Instagram-gebruikers gekeken hebben.
  2. Engagement
    Gebruikers die al een paar maanden bezig zijn met Reels, vinden de engagement op de korte video’s verrassend hoog. Reels zijn nog redelijk nieuw, de feature is pas sinds augustus 2020 online. Een uitgelezen kans dus om op te vallen ten opzichte van je concurrenten. Ook kun je lang profijt hebben van je inspanningen: ‘oude’ reels zijn soms weken na plaatsing nog zichtbaar voor nieuwe mensen.

Ik verwacht dat er alleen maar meer voordelen en mogelijkheden zullen ontstaan voor Instagram Reels, alleen al omdat Google as we blog een nieuwe carousel in de zoekresultaten test waar de zoekmachine mogelijk Instagram Reels (en andere korte videocontent) zal laten zien. Daarnaast komt er dit jaar ook mogelijk een doorklik functie naar Facebook voor Instagram Reels, zodat je video’s met één klik ook zichtbaar zijn op Facebook. Er wordt nu getest met zichtbaarheid in de news feed en in Facebook Watch.

Je bent all set om aan de slag te gaan met Instagram Reels, maar denk vooral ook aan je algehele contentstrategie. Wil je dat samen doen? Neem vrijblijvend contact met me op!